Thursday, December 15, 2011

KELEBIHAN TINGKATAN 6

Post ini khusus ditujukan kepada semua pelajar yang berada di dalam delema sama ada ingin melanjutkan pengajian di form 6 atau pun menerima tawaran di mana-mana IPTA yang lain.

Mungkin ramai yang tertanya-tanya apa kebaikan masuk ke Form 6.

Di sini aku akan menyatakan beberapa kebaikan berada di Form 6

1. Peluang melanjutkan pengajian di peringkat ijazah di Universiti lebeh cerah

2. Belajar di Form 6 lebih terurus kerana :

belajar dalam persekitaran yang best

belajar dalam kelas yang kuantiti pelajar yang sedikit ( guru lebeh berfokus pada korang)

3. Korang boleh latih skill korang(kalau korang jenis yg susah utk berdikari, and boleh sebabkan korang mengalami kejutan budaya) form 6 boleh melatih korang berdikari

4. Yang nie paling best. korang boleh jadi senior (boleh buli junior hahahah tp bukan buli tahap kronik nya tau..  buli-buli manja ja.. hahahahah

5. korang boleh dapat secret admirer from budak-budak junior la.. Yang nie kalau korang lelaki lg best.. Boleh dapat awek dari budak-budak junior

6. Subjeknya senang skor..

7. Boleh dapat kenalan baru dari pelbagai sekolah

8. dapat bimbingan sepenuhnya dari guru-guru subjek MUET

Satu nasihat kat korang.. korang tak perlu takut dengan subjek MUET.. subjek nie sangat pentimg. Korang tak kan dapat lari dari MUET. Muet nie subjek wajib nak masuk Universiti.. Kalau korang tak mau masuk Form 6 sebab nak lari dari subjek Muet, Korang silap besar la..Dekat Universiti nanti korang tetap kena amek juga.. Muet dah jadi subjek wajib utk Grad.

Bila korang amek Muet dkt luar, susah.. tak der sape nak guide korang.. Klu kat sekolah tu.. cikgu2 semua ramai boleh bantu korang.

Lagi satu sebab besar kenapa ramai yang tolak tawaran form 6 ialah kerana diaorang tak mau pakai school uniform.  hem… bagi saya.. tak salah kita pakai Uniform tu.. ape ada hal.. lagi pon bagi saya best ape kita pakai baju sekolah tu.. Sweet sangat.. Dekat Universiti kita tetap terikat dengan Protokol pakaian formal.. korang tak boleh pakai pakaian sesuka hati korang.. bagi lelaki kan pakai kemeja ber tie dan bagi perempuan ialah baju kurung.. so korang tak boleh lari dari etika pakaian formal…

memang la kelakar bagi perempuan pakai uniform sekolah baju kurung dengan kasut sekolah yang ala-ala kasut sukan tu hhuhuuh. Bagi aku memang kelakar heheheh… Tapi.. Okey what… ahhahah

jadi form 6 memang pilihan terbaekk..

ha.. utk pengetahuan korang aku baru ja habeh exam STPM.. Exam quite ok LA.. boleh la tahan… tak la susah sgt… The most important thing is korang kena study la betoi-betoi masa form 6. Aku Study form 6 dekat Sekolah Menengah Kebangsaan Penanti, Bukit Mertajam, Pulau Pinang. Best wow kat sekolah nie,.. aku study kat sini sejak saya form 1 lagi.. ibaratnya Penanti nie dah jadi tanah tumpah darah ku.. Mana taknya.. umah aku depan sekolah.

Okey la kita berjumpa di lain entri

Entri nie selesai ditulis pada 9.45 p.m 14.December.2011

No comments:

Post a Comment